Hva spiser jeg?

Som sagt så driver jeg jo med en livsstilsendrings prosess og en stor del av denne er jo å endre på kosthold, i sammenheng med det mentale og fysisk aktivitet. Kostholdet utgjør jo faktisk ca 70% av slanke prosessen. Kalorier inn- kalorier ut sånn er det bare. Jo mer du trener jo mer kan du også tillate deg og spise og jo mer energi trenger jo også kroppen for å klare å utføre aktivitetene.

De største endringene jeg har gjort er å begynne å spise oftere og mindre posjoner og jeg har kuttet ut godteri i uka (det er lov på lørdag,men ikke ellers).Fast food er også kun lov på helg vi har innført mc'ern søndag så en dag i uka kan jeg spise på mc'ern, på lørdags kvelden koser vi oss som regel med en god biff hjemme. Selv om godteri er lov på lørdag går jeg ikke bersjerk for det , for mye godteri nå gjør meg kvalm, så det stopper seg ganske greit av seg selv. Så mengden av godteri har sunket noe enormt. Tidligere kunne jeg spise godteri omtrent hver dag, jeg satte meg ned forran tv'n eller pc'n åpna en pose med godt og satt der og gomla. Jeg tenkte ikke over at disse små posene utgjorde så mye som de faktisk gjør,men de inneholder og 350 kval + og en slik pose med noe så og si hver dag det blir mye godteri på ei uke. Favoritten min er lakris, jeg simpelten elsker lakris så den kommer aldri til å forsvinne,men alt med måte.

Her en en av lakris favorittene: 




 

Jeg spiser så og si aldri brød lenger, brød er byttet ut med knekkebrød. Her velger jeg da grove varianter og varianter merker med nøkkelhull. Spiser som regel 2 knekkebrød til et måltid 3 hvis jeg er veldig sulten. Av pålegg spiser jeg i grunn det meste, jeg er veldig glad i spekeskinke ol, og siden jeg spiser så sunne knekkebrød tenker jeg at dette kan jeg unne meg innimellom. Ellers spiser jeg makrell i tomat, koktskinke med agurk og tomat,kokt egg , Synnøve finden mild brunost og bacon/skinke ost. Pålegg som nugatti, syltetøy ol er jeg uansett ikke noe glad i så dette ser jeg ikke noe behov for å spise, er man fan av slik pålegg går det jo ann å ta en skive med dette engang i blandt,men ikke til alle måltider og ikke hver dag. Jeg er veldig for at man skal kunne spise alt, men alt med måte og ikke alltid. 

Dette knekkebrødet er jeg veldig glad i, det inneholder ca 55 kcal pr stk.




Til middag spiser jeg også i grunn det jeg vil av kjøtt,fisk,kylling osv. Jeg er glad i grønnsaker,men ikke fullt så glad i hverken potet eller ris så her trenger jeg ikke begrense meg. Jeg spiser normale porsjoner, lager jeg saus lager jeg denne med melk og vann og litt soft light (laktosefri her for min del). Kjøttet steker jeg i vita hjertegod olje.




Jeg spiser også frukt, jeg syns det er helt fryktelig at mange som ønsker å gå ned i vekt kutter ut frukt. Har du noen gang møtt på noen som har blitt tjukk av å spise frukt? Nei frukt inneholder så mye bra for kroppen, det smaker godt og jeg liker det så frukt kommer jeg aldri til å kutte ut. Samme regel gjelder jo også her at alt med måte. Jeg vil ikke anbefalle å stappe innpå 10 bananer om dagen da disse inneholder mye energi,men en banan har ingen vondt av å spise.




Skulle jeg få skikkelig sukkersug på kvelden så tar jeg meg enten frukt ( jeg er veldig glad i fersk ananas) , en bit med 70% sjokolade eller lager meg en is av bær/frukt som er frossne og litt yoghurt som jeg kjører i blenderen, det blir skikkelig nam nam. Eller jeg kan ta meg en tyggis eller noen sukkerfrie pastiller, ei riskake eller en neve med nøtter. Det gjelder å tenke løsninger, ha sunne godbiter tilgjengelig slik at du ikke raider huset på jakt etter usunne alternativer. Nøtter feks inneholder jo mye fett,men sundt fett så noen få nøtter er ikke skadelig å spise,men her igjen alt med måte,Nøtter er ikke noe en bør fråtse i da det inneholder mye kcal.

Av drikke så drikker jeg vann, fun light saft, te med melk, og iste uten sukker. Brus drikker jeg ikke hverken med eller uten sukker og det har jeg ikke gjort siden sønnen min ble født for 3 år siden da han reagerte på kullsyre i morsmelka. Savner i grunn ikke brus og klarer meg helt fint uten, men blir sett på som litt "håpløs" når jeg er på besøk da jeg hverken drikker brus eller kaffe. Alle har jo vann, eller saft og det går helt fint for meg å få det servert, så da burde det gå fint for de som serverer også.




 

Dette var litt om mitt kosthold og de endringene jeg har gjort.Siden august 2012 har jeg gått ned 11 kg på dette kostholdet så det fungerer ihvertfall for meg. Jeg spiser ca 1600 kcal om dagen +/- jeg teller ikke kcal lenger og veier heller ikke maten. Hvis du skulle lure på noe er det bare og spørre.=)

2 kommentarer

slankerinna

25.12.2012 kl.23:13

Hørtes bra ut dette :) og du vet at det fungerer når du har gått ned såpass mye. Selv er det sjelden jeg spiser nøtter selv om det er sunt,av den grunn at det er vannvittig mye kalorier i det,men om en klarer å begrense seg og nevene ikke blir for fulle så går det selfølgelig greit uten å ødelegge for vektap :)

Så flink du er! Liker at du spiser deg ned i vekt fremfor å sulte deg ned :))

Tessa82

25.12.2012 kl.23:27

slankerinna: Ja jeg føler at forholdet mitt til mat har blitt mye bedre. Jeg er i utgangspunktet utdannet kokk,men jobber ikke med mat. Så jeg kan jo en god del om kosthold og ernæring og vet jo hva som er bra og ikke bra.Det er bare ikke alltid like lett å ta disse valgene,men tenker at rundt kosthold er at kunnskap makt. Man må bare ikke ta det for langt, for det kan fort også bikke i feil rettning, men et godt forhold til mat er et viktig virkemiddel til varig vekttap. Det og et godt forhold til seg selv og egen kropp.

Sant det med nøtter, jeg klarer fint å bare ta noen få. Det er ofte det at jeg trenger noe å tygge på, og jeg er for variasjon. Gulrot er godt det,men hver dag blir det for kjedelig. Og jeg tenker også på det sunne fettet som vi trenger som nøtter er med på å gi oss. Så nøtter er ingen fy mat så lenge en ikke spiser store mengder.

Skriv en ny kommentar

Tessa82

Tessa82

33, Stange

33 år, mor til to gutter på 6 og 1 1/2 år, samboer. Driver for tiden med livsstilsendring noe som innebærer både et sunnt kosthold og trening. Blogger en del om dette og andre ting jeg måtte ha på hjertet.

Kategorier

Arkiv

hits